W listopadzie mamy prawdziwą gratkę dla miłośników kina. Cztery filmy, które zyskały miano arcydzieł. To one okazywały się przełomowe jak „Gabinet Doktora Caligari”, który zapoczątkował erę ekspresjonizmu niemieckiego w kinie. Monumentalne „Metropolis” – najbardziej znane dzieło Fritza Langa, „Błękitny anioł”, w którym pojawia się jedna z pierwszych wyzwolonych kobiet – Marlena Dietrich - zresztą film ten okazał się potem przepustką do wielkiej filmowej kariery aktorki.
Błękitny anioł 13. XI. 2008
(Der Blaue Engel)
Film opowiada historię profesora Ratha, statecznego nauczyciela szkolnego, wpadającego w sidła tancerki kabaretowej i staczającego się na dno pod wpływem niszczącego uczucia. Reżyser odważnie, jak na tamte czasy, przedstawił w filmie zagadnienie wyzwolenia seksualnego kobiet. Jest tu aż gęsto od aluzji i symboli o zabarwieniu erotycznym. Klimat ten potęgują piosenki, śpiewane gardłowym, zmysłowym głosem Marleny Dietrich. Stworzyła ona tu niezapomnianą kreację, wcielając się w postać śpiewaczki kabaretowej, kobiety pozbawionej przesądów, zasad moralnych, odrzucającej gorset obyczajów. Aktorka zaprezentowała tu nowy styl gry aktorskiej.
reżyseria: Josef von Sternberg
scenariusz: Carl Zuckmayer, Karl Vollmoller, Robert Liebmann
obsada: Marlena Dietrich, Emil Jannings, Kurt Gerrons
szczegóły: dramat, Niemcy, 1930, 99 min
Gabinet doktora Caligari 20. IX. 2008
(Das Kabinett des
Doktor Caligari)
Pewnego dnia do prowincjonalnego miasteczka przybywa wędrowny hipnotyzer - Caligari. Towarzyszy mu somnambulik Cezar. Od momentu pojawienia się mężczyzn w miasteczku popełniane są zbrodnie, a osoby, które spotykają się z przybyszami, umierają. Podejrzenie pada w końcu na tajemniczych nieznajomych. Ścigany Caligari ucieka do zakładu dla obłąkanych. Okazuje się, że Caligari jest dyrektorem tego szpitala, demonicznym mordercą-manipulatorem, mistykiem praktykującym czarną magię i ogarniętym obsesją posiadania władzy..
reżyseria: Robert Wiene
scenariusz: Hans Janowitz, Carl Mayer
obsada: Werner Krauss, Conrad Veidt, Friedrich Feher
szczegóły: horror, Niemcy, 1920, 71 min
400 batów 27. IX. 2008
(Les quatre cents coups)
Bohaterem filmowego manifestu Nowej Fali, a zarazem najbardziej osobistego obrazu Truffaut jest Antoine Doinel - niesforny nastolatek, który nie zaznając rodzicielskiej miłości, schodzi "na złą drogę". Autobiograficzna historia została opowiedziana w sposób prosty, niemal brutalny, do tej pory w kinie niespotykany.
reżyseria: Francois Truffaut
obsada: Jean-Pierre Leaud, Claire Maurier, Albert Remy, Guy Decomble
szczegóły: dramat, Francja, 1959, 93 min<www.kielce.pl>