13 czerwca w Kielcach w ramach III edycji kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa odbędzie się akcja edukacyjna. W namiocie kampanii „Kiedy 1+1=3”, który stanie na Placu Artystów będzie można skorzystać z bezpłatnych porad ekspertów: ginekologa, edukatora seksualnego i położnej, zapoznać się z przewodnikiem po antykoncepcji, a także wziąć udział w quizach edukacyjnych, konkursach i wielu innych atrakcjach.
Inspiracją do powstania Kampanii „Kiedy 1+1=3” były niepokojące statystyki dotyczące nieodpowiedzialnych zachowań seksualnych młodych ludzi, a także niedostateczna wiedza
nt. antykoncepcji w Polsce. Badania przeprowadzone w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa przez Centrum Badania Opinii Społecznej* wykazały, że aż 51,7% młodych Polaków uważa, że wiedza nt. życia seksualnego(w tym również środków antykoncepcyjnych), jaką obecnie młodzież otrzymuje w szkole jest niewystarczająca. Młodzi ludzie wiedzę w tym zakresie czerpią głównie od rówieśników – 55,4% i z Internetu - 43,9 %, w dalszej kolejności od nauczycieli - 34,9%
i z czasopism młodzieżowych – 32,6%. Jednak w ich oczekiwaniu wiedzę taką powinni dostarczyć im rodzice lub opiekunowie – 72,9%, szkoła – 61,6% oraz lekarz lub farmaceuta – 35,7%. Aż trzy czwarte młodych respondentów przyznało, że lekcje wychowania seksualnego powinny być obowiązkowe.
Również młodociane matki** potwierdziły, że patrząc z perspektywy czasu, ich wiedza na temat życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych nie była wystarczająca. Natomiast „młodociani dziadkowie”1**** przyznali, że nie poruszali w rozmowach z dziećmi tematu środków antykoncepcyjnych, a „domowa edukacja seksualna” była pobieżna i nie odpowiadająca potrzebom młodych.
„Młodzież poszukuje informacji nt. życia seksualnego i antykoncepcji, gdy rodzice nie są w stanie jej zapewnić. Jednakże musi to być rzetelne źródło informacji. Dlatego celem Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa odbywającego się w ramach Kampanii „Kiedy 1+1=3” jest edukacja. Już po raz trzeci chcemy wspomóc młodych ludzi w pozyskiwaniu potrzebnej wiedzy” – mówi Magdalena Bober
z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii.
W ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa w 5 miastach Polski zaplanowano akcje świadomościowe. Akcja inaugurująca odbyła się 23 maja w Zielonej Górze, w niedzielę 13 czerwca zawita do Kielc na Plac Artystów.
Podczas akcji w godzinach 12-16:00 w namiocie kampanii będzie można skorzystać z porad ekspertów: ginekologa – lek. med. Agnieszki Gaj, edukatora seksualnego i doradcy rodzinnego – Agnieszki Walendzik z Towarzystwa Rozwoju Rodziny, które objęło patronat honorowy nad kampanią. Organizator zapowiada dystrybucję broszur edukacyjnych „Przewodnik po antykoncepcji czyli jak świadomie planować rodzinę” oraz zachęca do wzięcia udział wquizach edukacyjnych
z nagrodami. Parom, które świadomie planują rodzinę porad udzieli położna – Kazimiera Kołomańska ze Szkoły Rodzenia przy Szpitalu Kieleckim Sp. z o.o. NZOZ św. Aleksandra. Najmłodsi goście kampanii będą mogli uczestniczyć w zabawach związanych z tematem rodziny prowadzonych przez animatora.
Nieświadomość i beztroska szybko może zmienić dotychczasowe życie nastolatków, a niekiedy nawet prowadzić do dramatów rodzinnych związanych z pojawieniem się niechcianej ciąży. Nierzadkie są sytuacje, kiedy nastolatki rodzą dzieci, a media informują o noworodkach porzucanych na śmietnikach. We współczesnym świecie wiedza w tym zakresie ma szczególne znaczenie. Potwierdziły to kolejne przeprowadzone na potrzeby kampanii badania CBOS2.
„Głównym czynnikiem pozwalającym realizować świadome rodzicielstwo jest wiedza. Bez informacji na temat antykoncepcji i bez swobodnego dostępu do niej, nikt nie zrealizuje skutecznie swoich planów, szczególnie w tak delikatnej materii jaką jest sfera intymna” – dodaje dr n. med. Grzegorz Południewski z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
Według wyników badania CBOS* 73,2% młodych ludzi podziela opinię, że stosowanie antykoncepcji świadczy o dojrzałości i świadomym podejściu do kwestii planowania rodziny.
Ostatnia akcja edukacyjna w ramach kampanii z okazji Dnia Ojca odbędzie się w Rzeszowie (20.06).
Tradycyjnie patronat honorowy nad kampanią objęli: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne
i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o. – patron świadomego rodzicielstwa.
Więcej informacji na stronie internetowej www.swiadomerodzicielstwo.com.
Co mówią badania opinii?
Postawy i zachowania seksualne młodych Polaków*
antykoncepcyjnych) od rówieśników, kolegów – 55,4%, z Internetu – 43,9%, ze szkoły, od nauczycieli – 34,9%, z czasopism młodzieżowych – 32,6%.
Sytuacja młodocianych matek**
Sytuacja młodocianych ojców***
Sytuacja „młodocianych dziadków”****
* Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, kwiecień 2008, reprezentatywna próba ogólnopolska 495 osób w wieku 13-21 lat.
** Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, kwiecień 2008, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi matkami z różnych regionów Polski, 14 kobiet urodziło w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 6 nie później niż 5 lat temu, 5 ponad 5 lat temu i 10 ponad 10 lat temu.
*** Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, marzec/kwiecień 2009, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi ojcami z różnych regionów Polski, 7 mężczyzn zostało ojcami w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 5 mężczyzn nie później niż 5 lat temu, 5 ponad 5 lat temu i 13 ponad 10 lat temu.
**** Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, marzec 2010, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi dziadkami, tj. osobami, które zostały babcią/dziadkiem zanim ich syn/córka ukończyły 18 lat (17 babć i 13 dziadków) z różnych regionów Polski, 6 osób zostało babcią/dziadkiem zanim skończyło 40 lat, najmłodsi „młodociani” dziadkowie urodzili się w latach 1971 – 1974r.